ДВУРОГА МАТКА

ДВУРОГА МАТКА И БРЕМЕННОСТ – СИМПТОМИ И ДИАГНОСТИКА

Двурога матка – Какво означава?

Една от причините за инфертилитет при жените са вродените аномалии на репродуктивната система. Една от тях е двурогата матка.

Тя се дължи на непълно сливане на 2 ембрионални структури, наречени Мюлерови канали. Това означава, че в горната част на матката се образуват 2 “рога”, които й предават сърцевидна форма.

СИМПТОМИ

Обикновено състоянието е безсимптомно. Възможно е жените да страдат от болезнена или по-обилна менструация. Ако са налице и други вродени аномалии (обикновено на бъбреците) биха могли да се очакват оплаквания от страна на пикочо-отделителната система.При жени, правещи опити за зачеване, се наблюдават по-чести спонтанни аборти.

БРЕМЕННОСТ И ДВУРОГА МАТКА

Бременността при жени с двурога матка се приема за рискова, но не е противопоказана. Очаквайте по-чести посещения при акушер-гинеколога, както и вероятността бебето да се роди преждевременно. Поради необичайната форма на матката, в около 50% от случаите плодът е в седалищно  предлежание, което означава по-висока честота на ражданията чрез Цезарово сечение.

Други усложнения на бременността при жени с двурога матка включват:

1. Ниско тегло при раждане на бебето (поради по-малката маточна кухина)
  2. Артериална хипертония по време на бременност
  3. Вагинални кръвотечения по време на бременност
  4. Кръвоизливи в постнаталния период

ДИАГНОСТИКА

Диагнозата може да се постави на базата на ехографско изследване. Счита се, че 3D ехографията предоставя 99% специфичност при диагностицирането на двурога матка. Други изследвания, които могат да Ви бъдат препоръчани са МРТ, лапароскопия и хистероскопия. Препоръчително е да се направят образни изследвания и на пикочо-отделителната система (бъбреци, уретери, пикочен мехур), понеже в редки случаи са възможни съпътстващи аномалии.

ЛЕЧЕНИЕ

Лечение не се налага освен в случаите на повтарящи се спонтанни аборти. Хирургичната корекция на матката цели отстраняване на тъканта, образуваща двата рога, като операцията е лапароскопска.

Въпреки предизвикателствата си, двурогата матка не означава непременно край на мечтите за майчинство. С напредъка в медицинската технология и персонализираните грижи много жени с това състояние могат да износят успешна бременност. Редовното наблюдение и тясното сътрудничество с акушер-гинеколозите значително помага за смекчаване на потенциалните рискове и осигурява най-добрия възможен резултат както за майката, така и за бебето.

КАКВО ПРИЧИНЯВА ИНФЕРТИЛИТЕТ ПРИ ЖЕНИТЕ?

ВИСОКО КРЪВНО НАЛЯГАНЕ ПРИ БРЕМЕННОСТ